ارزش و اهميت نيكوكاري

 

 

رسول خدا (صلي الله عليه وآله) فرمود: خداي متعالي به داوود پيامبر (سلام الله عليه) چنين وحي كرد: بنده اي از بندگانم در روز قيامت كار نيكي مي آورد ، پس او را در بهشت حاكم مي سازم .داود عليه السلام پرسيد: آن كار نيك چيست؟ خدا گفت: اندوهي از مومني مي زدايد، اگر چه با دانه اي خرما يا نيمي از آن باشد . داود عليه السلام گفت : شايسته است كسي كه تو را بشناسد ، اميدش را از تو نبرد.

آداب نيكوكاري

قرآن كريم پاداش احسان ونيكي را نيكي مي داند. معناي دقيق آن اين است كه اگر كسي نسبت به شما نيكي كرد و شما نيز مشابه آن را درباره ي او روا داشتيد ، كار شما عدل است نه احسان ؛ ولي اگر افزون بر كار او شما دوباره نسبت به او نيكي كنيد ، كار شما مي شود احسان كه مي تواند جزاي احسان او باشد و اين احسان آدابي دارد كه به برخي از آنها اشاره مي شود:

جزاي نيكي با نيكي : رسول خدا (صلي الله عليه وآله) فرمود: چون كسي به شما نيكي كرد ، آن را با نيكي جبران كنيد . اگر نداشتيد سپاسگزار او باشيد ؛زيرا سپاسگزاري گونه اي از پاداش است .

نيكي به همه : رسول خدا (صلي الله عليه وآله) فرمود: اوج خردمندي پس از ايمان به خدا دوستي با مردم و نيكوكاري نسبت به نيكوكار و بدكار است .

امام رضا عليه السلام به نقل از پيامبر(صلي الله عليه وآله) فرمود: به همگان اعم از شايستگان و نا اهلان نيكي كنيد ؛ اگر كسي را نيافتي كه در خور و شايسته ي دريافت نيكي باشد، تو به نيكي كردن سزاواري.

نيكي در برابر بدي: رسول خدا (صلي الله عليه وآله) فرمود : آ يا شما را از بهترينم خلق [خصلت] دنيا و آخرت آگاه نكنم ؟ در گذشتن از كسي كه به شما ظلم كرده است ، نيكي و احسان به كسي كه به شما بدي كرده و بخشيدن به كسي كه از شما دريغ داشته است.

تعجيل ، تقليل وترك منت: امام صادق عليه السلام فرمود: نيكوكاري كامل نمي شود ، جز با سه خصلت : شتاب در آن ، كم شمردن بسيار آن  ومنت ننهادن.

مخفي بودن : امام صادق عليه السلام فرمود: نيكو كاري به صلاح نمي گرايد، جز با سه چيز: اندك شمردن آن ، مخفي كردن آن وشتاب در آن؛ زيرا آنگاه كه تو آن را اندك بشماري ، نزد دريابنده بزرگش كرده اي و چون آن را بپوشاني آن را به كمال رسانده اي وهنگامي كه شتاب كردي ، گوارايش كرده اي .

امير مومنان سلام الله عليه فرمود : هرگاه احسان و نيكي كردي ، آن را بپوشان .

منبع : مفاتيح الحياه ص 530-529

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.