دعاي امام سجاد عليه السلام هنگام وداع ماه مبارك رمضان

دعاي امام سجاد عليه السلام هنگام وداع ماه مبارك رمضان

…خدايا تو مقرر داشتي يكي از برگزيده هاي آن وظايف را و فريضه هاي مخصوص ماه مبارك رمضان را كه اين ماه شريف رمضان را بين ديگر ماه ها امتياز و اختصاص دادي و از تمام زمان ها و دوران روزگاران اختيار كردي و برگزيدي از جميع دوران سال اين ماه را ؛ چون نازل فرمودي در آن قرآن ، كتاب آسماني و نور را،و كامل تر گردانيدي در آن ماه نور ايمان بندگان را و روزه را بر مردم واجب فرمودي و تشويق فرمودي به اقامه ي نماز و جلال بخشيدي به ماه رمضان به واسطه ي شب قدر كه به تر است از هزار ماه ؛ پس برتري دادي به ما به سبب آن بر ساير ملت ها  و برگزيدي ما را به فضيلت روزه اش بين اهل ملل عالم و ما هم به فرمان تو روز را روزه داشتيم و قيام كرديم به اقامه ي نمازبه ياري تو  شب را و از انجام روزه و نمازش ، منظور ما اين بود كه در معرض رحمتت در آييم و سببي انگيزيم تا قابل احسانت شويم ؛ چنانكه منظور تو هم همين [است] و از طاعاتي كه ما را تشويق كردند (؟) ، بي نيازي و آنچه بندگان از فضل و كرمت در خواست مي كنند ، بخشنده ي بي عوضي و بسيار نزديكي به هر بنده اي كه تقرب به تو مي جويد . ميان ما با رتبه ي شرافت اقامه فرمود و ما با اين ماه ، هم صحبت نيكو شديم و بهره يافتيم به ترين سود را بين اهل عالم و پس از آن كه مدت اين ماه به اتمام رسيد و زمانش سپري شد و عدد ايامش به پايان آمد ، مفارقت كرديم از او و با او هنگام فراق وداع كرديم ؛ وداع كسي كه درد فراقش بر ما مشكل بود و غمگين و وحشتناك ساخت مفارقتش ما را؛ ولي بر ما حكم حتم گرديد. عهد محبتش هميشه در قلب ما محفوظ و حرمت و جلالش محفوظ و اداي حق وي بر ما[ لازم است] ؛ لذا ما مي گوييم :

سلام و تحيت ما بر تو اي ماه خداي بزرگ و اي عيد مبارك دوستان خدا !

سلام ما بر تو اي گرامي ترين يار و مونس ما از همه دوُر روزگارو اي به ترين ماه عزيز از گردش تمام ايام وساعت زمان !

درود ما بر تو اي ماهي كه آرزوها در اين ماه به اجابت نزديك شده و منتشر مي شود كار خير بيش تر از اهل ايمان !

سلام بر تو كه همدم ما بودي و با عزت و قدرت نزد همه [بودي ] و فقدانت دل ها را نالان كرد .تو در گذشتي و درد فراقت دل ها را دردناك نمود .

درود بر تو كه چون به ما روي آوردي ، با تو انس و الفت داشتيم و چون منقضي شدي ، همه ي دل ها را وحشتزده و محزون  كردي .

سلام بر تو كه در اثر همجواري تو دل ها رقت وشفقت با هم داشت و گناه ، كم تر از بندگان صادر مي شد.

درود بر تو كه ياري مي نمودي ما را بر عليه شيطان و خوش رفيقي بودي كه طريق احسان را بر ما آسان مي كردي

سلام بر تو كه چقدر آزاد شدگان در تو بسيار است و آن كس كه احترام تو را كاملا رعايت كرده چقدر سعادتمند گرديد

سلام بر تو و برشب قدر تو كه به تر است از هزار ماه .

درود برتو اي ماه ! ديروز چقدر حرص و اشتياق به ديدارت داشتيم و باز چقدر شوق ما به ديدارت شديد تر خواهد بود!

سلام بر تو وبر فضيلتت كه دريغا امروز از آن محروم شديم و درود بر بركات ايام گذشته ات كه از ما منقطع گرديد .

پروردگارا ! ما شايستگي بر اين ماه داشتيم كه به اين ماه ، ما را شرافت دادي و براي انجام روزه و عباداتش به كرمت موفق نمودي هنگامي كه اشقيا شرافتش را نشناختند و از فضيلت بركاتش محروم ماندند .

اي خدا! تويي ولي ّ نعمت ما كه به معرفت ، اين ماه را برگزيدي و به آدابش ما را هدايت كردي  وما با همه ي تقصير بار خدايا ! به توفيق تو بر انجام روزه و نماز قيام كرديم و اندكي از وظايف بسيار اين ماه را ادا نموديم .

پروردگارا ! پس تو را ستايش مي كنيم و اقرار به زشتكاري خود و اعتراف به ناقص بودن اعمالمان داريم و براي تو ما رادر دل ها عقده ي پشيماني است و بر زبان ها با صدق عذر خواهي؛ پس تو اجر كامل بخش بر آنچه از اعمال ، ضايع و تفريط كرديم ؛ كه از فضل و كرم مرغوب تو است كه عوض قرار دهيم به جاي انواع ذخيره هاي مرغوب پر بها

اي خدا! عذر ما را از كوتاهي در حق بندگي ات به واجب ، از لطف وكرم بپذير و اي خدا ! كرم كن و همين عمري كه اكنون دارم ، به ماه رمضان سال ديگر برسان و چون ما را به ماه رمضان آينده رسانيدي ، ما را ياري كن و به فيض عبادت شايسته ي حضرتت نائل ساز و بر اداي نماز و طاعتت ، بدان گونه كه شايسته ي تو است ، لايق ساز و ما را در جريان اعمال شايسته اي قرار ده كه تدارك حق طاعتت را در دو ماه مذكور از ماه هاي روزگار توانيم كرد.

پروردگارا ! بر محمد و آلش درود فرست و جبران فرما مصيبت ما را به فراق اين ماه مبارك در روز عيد فطر و عيد ما را مبارك گردان و مقرر فرما به ترين ايام روزگاري كه بر ما گذشته است از حيث جلب عفو و محو گناه و در گذر از جميع گناهان پنهان و آشكار ما …

فرازهايي از دعاي 45 صحيفه سجاديه (به صورت تلخيص)، ترجمه ي مهدي الهي قمشه اي ، ص 217-211

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.