ابعاد معنوي ضيافت الله

يك جمله از خطبه [ازخطبه اي است كه رسول اكرم صلي الله عليه و آله در ماه رمضان فرموده اند) اين است كه خداوند شماها را مهمان كرده  است ، دعوت كرده است شما را به ضيافت ، شماها در ماه مبارك مهمان خدا هستيد ؛ مهماندار خداست و مخلوق مهمان او است. البته اين ضيافت نسبت به اوليا كُمّل الهي به آن نحوي نيست كه ما تخيل مي كنيم ، يا دست ما به او برسد. ما بايد حساب كنيم ببينيم كه اين ضيافت چي بوده است و ما چقدر راه يافتيم به اين ضيافت . در عين حالي كه همه ي عالم تحت رحمت الهي است و هر چه هست رحمت اوست و رحمت او به هر چيز واسع است، لكن باب ضيافت ، يك باب ديگر است ، دعوت به ضيافت يك مسئله ي ديگر است .

اين ضيافت همه اش ترك است ؛ ترك شهوات از قبيل خوردنيها، نوشيدنيها وجهات ديگري كه شهوات انسان اقتضا مي كند . خداوند دعوت كرده است ما را به اينكه شما بايد وارد بشويد در اين ميهمانخانه و اين ضيافت هم جز ترك ، چيزي نيست ؛ ترك هواها ، ترك خوديها ، ترك منيها ، منيتها . اينها همه در اين ميهمانخانه است و ما بايد حساب كنيم ببينيم كه آيا وارد شديم در اين مهمانخانه يا اصلا ، وارد نشديم ، راهمان دادند به اين ضيافتخانه يا نه ، استفاده كرديم از اين ضيافت الهي يا نه.

جوانها متوجه باشند كه در جواني مي شود اصلاح كند انسان خودش را . هر مقداري انسان سنش زيادتر مي شود ، اقبالش به دنيا بيشتر مي شود . جوانها نزديكترند به ملكوت .پيرها هر چه مي گذرد ، هر چه بر عمرشان  مي گذرد، هي اضافه مي شود يك چيزهايي كه آنها را از خدا دور مي كند . شماها در فكر باشيد كه اگر  از اين ضيافت درست بيرون آمديد آن وقت عيد داريد .عيد مال كسي است كه در اين ضيافت راه يافته باشد استفاده كرده باشد از اين ضيافت . همان طوري كه شهوات ظاهري را بايد ترك بكند، از شهوات باطني كه بالاترين سد راه است براي انسان ، بايد از اينها جلو گيري كند .تمام اين مفاسدي كه در عالم حاصل مي شود، براي اين است كه در اين ضيافت وارد نشده اند يا اگر وارد شده اند استفاده نكرده اند . خطاب به همه ي مردم است، همه دعوت شديد به ضيافت الله ، همه مهمان خدا هستيد و مهماني به ترك است . اگر ذره اي هواي نفس در انسان باشد ، اين به مهماني وارد نشده است يا اگر وارد شده است استفاده نكرده است . تمام اين جار و جنجالهايي كه در دنيا مي بينيد براي اين است كه استفاده از اين ضيافت نكرده اند ، در اين مهماني وارد نشده اند ، دعوت خدا را قبول نكرده اند .

كوشش كنيد كه اين دعوت را لبيك بگوييد ، راه به شما بدهند در اينجا و اگر چنانچه راه يافتيد مسائل حل است .اينكه مسائل ما حل نمي شود ، براي اين كه در ضيافت خدا وارد نشده ايم . در ماه رمضان اصلا ، وارد نشده ايم ؛ يك ترك اكل وشربي كرديم، لكن آن كه بايد بشود نشده است . اگر هواهاي نفساني بگذارد ، انسان به حسب فطرت الهي است، فطرت ، فطرت الله است ، همه هم توجه دارند به او، لكن اين توجه به دنيا كه توجه ثانوي است و اعوجاجي است ، اين جلو گيري مي كند از آن مسائلي كه بايد باشد. اگر ميبينيد در دنيا جنگ وجدال است و در بين شما هم - خداي نخواسته - نمونه اش هست، بدانيد كه در اين ضيافت وارد نشديد ، ماه رمضان را ادراك نكرديد . اقبال كرده است به شما ماه رمضان : اَقبَلَ عَلَيكُم شَهرُالله اما شما او را ردش كرديد، پس زديد.    

منبع : صحيفه امام ، ج 21، ص 45( به صورت تلخيص)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.