الفت

از ويژگي هاي ديگري كه خداوند به قلوب مومنين عطا فرمود ، تأليف قلوب است :«الالف به معناي اجتماع و التيام است و الفت به معني انس گرفتن و دوست داشتن است.»

ساليان طولاني بين طايفه ي اوس و خزرج در مدينه جنگ و خون ريزي بود وسينه هاي آن ها مالامال كينه و عداوت ، آن چنان كه هيچ كس باور نمي كرد روزي آن ها دست  دوستي و محبت به سوي هم دراز كنند و در يك صف قرار بگيرند ، ولي خداوندقادر اين كار را در پرتو اسلام و در سايه نزول قرآن انجام داد..

آن ها كه بر وضع و روحيه ي افراد لجوج و كينه توز به ويژه مردم عصر جاهليت آشنا هستند مي دانند كه اين گونه كينه ها و عداوت ها را نه به وسيله ي مال و ثروت مي توان شستشو كرد نه با جاه و مقام . تنها راه فرو نشاندن آن ، انتقام است ؛تنها چيزي كه مي تواند آن كينه هاي راسخ و ريشه دار را از ميان ببرد ، ايجاد انقلاب و دگرگوني در افكار ، انديشه ها و دل هاست. . اين كاري است كه از پول و ثروت هرگز ساخته نيست ، بلكه تنها در سايه ي ايمان واقعي است و خدا به خاطر همين ايمان ، بين قلوب الفت ايجاد مي كند.

كتب تفاسير ، سه نوع تقسيم براي تاليف قلوب ذكر كرده اند :

يك. الفت مومنين با مومنين:«وَ …فَأَلَّفَ بَينَ قُلُوبِكُم فَأصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانا….»(آل عمران /103)

دو. تأليف قلوب كفار با مومنين : به وسيله ي پرداخت زكات به آنها دل هايشان را به طرف اسلام متمايل شود و به تدريج اسلام بياورند و يا اگر مسلمان نمي شوند ولي مسلمانان را در دفع دشمن كمك مي كنند و يا در بر آوردن پاره اي از حوائج ديني كاري انجام مي دهند :« إنَّما الصّدَقاتُ لِلفُقراءِ و َ المَساكِينِ و العامِلِين َ عَلَيها وَ المُولَّفَهِ قُلُوبُهُم.»

سه. الفت كفار با كفار : اما آنچه كه امكان ندارد ، الفت واقعي كفار با يكديگر است «…تَحسَبُهُم جَميعا وَ قُلُوبُهُم شَتَّي …؛ اي پيامبر! ايشان را متحد مي بيني ولي دل هايشان پراكنده است .»

 

منبع : معنا شناسي قلب در قرآن ،ص 88.

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.