شرح صدر

شرح صدر

يكي از ويژگي هاي قلب مومن شرح صدر است كه از بزرگ ترين نعمت هاي الهي بوده و نصيب مومنان مي گردد و پيش از همه نصيب رسول خدا صلي الله عليه و آله گرديد، البته شرح صدري كه خداوند به نبي عطا مي كند براي انجام رسالتش مي باشد و شرح صدري كه به مومن عطا مي كند براي پذيرش اسلام است .

شرح صدر به معناي گشودن سينه و وسعت دادن  مي باشد. در قرآن كريم داريم كه :« فَمَن يُرِدِ اللهُ أَن يهدِيهُ يَشرَح صَدرَهُ لِلإسلامِ وَ مَن يرِدأن يضِلَّهُ يَجعَل صَدرَهُ ضَيقاً؛ آن كس را كه خدا بخواهد هدايت كند، سينه اش را براي پذيرش اسلام گشاده مي سازد و آن كسي كه را كه( به خاطر اعمال خلافش )بخواهد گمراه بسازد.»

كسي كه خداوند سينه اش را براي قبول اسلام _ كه همان تسليم بودن است _ گشاده كرده ، در حقيقت سينه اش را براي تسليم در برابر اعتقادات صحيح و عمل صالح وسعت داده است ، به طوري كه هر چه از حق و صحيح است اگر به او پيشنهاد شود ، آن را مي پذيرد ؛ كه چشم بصيرتش نوري دارد كه هميشه به اعتقاد و عمل صحيح مي تابد.

از سفارشات پيامبر صلي الله عليه و آله به ابن مسعود است كه :

خداوند قلب هر كس را كه آماده ي پذيرفتن اسلام نمايد ، از جانب خويش داراي نور و روشني خواهد كرد ، چون هر گاه نور در قلبي قرار گيرد، آن قلب وسعت و آمادگي پبدا مي كند .از رسول خدا صلي الله عليه و آله در مورد علامت آن پرسيدند حضرت فرمود: دل بريدن از دنيا و بي توجهي به آن و توجه به سوي آخرت و آمادگي براي مرگ قبل از آن كه فرصت از دست برود . هر كس در دنيا زهد پيشه كند، آرزويش را كوتاه كند و دنيا را به اهلش وا گذارد اين نور در قلبش تابيده مي شود.

وقتي ميوه ي شيرين شرح صدر در سينه ي مومن به بار نشيند ، مكنت و قدرت و مال و ثروت در نظرش ناچيز مي آيد زيرا قلبش چنان وسعتي مي يابد كه اگر همه ي دنيا به او عطا شود،او را از خود بي خود نكند و آن را عظيم نشمارد . نور حق تعالي در دل فروزان است و به جز خدا ، به كسي دل نمي بند. وقتي بزرگي خدا در نظرش جلوه گر شد ديگر خود را به واسطه ي آنچه از دنيا به او رسيده است بزرگ نمي بيند و فقط در صدد جلب رضايت خدا و خدمت به خلق است و چون خدا خواه شده است ، نه خود خواه ، در برابر خلق تواضع مي كند و به وسيله ي آن عزت و شرف بسياري به دست مي آورد.

آثار و فوايد شرح صدر

1. افزايش حلم وبردباري : يكي از نمونه هاي شرح صدر بردباري است . اميرالمومنين عليه السلام مي فرمايد: «المِعبَرِمِفتَاحُ الفَرجِ؛ شكيبايي ،كليد گشايش در كارهاست.»

2. افزايش شادي ونشاط : انسان ، ظرفيت و سعه ي صدر خود در كاميابي ها و شادي ها و پيروزي ها از خود واكنش نشان مي دهد .

3. تسليم خدا بودن : نتيجه ي تسليم خدا بودن ، شرح صدر و باز بودن سينه است :« فَمَن يرِدِ اللهُ أَن يهدِيهُ يَشرَح صَدرَهُ لِلإسلامِ…»اسلام در آيه ، به معناي لغوي تسليم است.

4. برخورداري از شرح صدر : زمينه ي پذيرش اسلام :«فَمَن شَرَحَ اللهُ صَدرَهُ للاسلام فَهُوَ عَلَي نُورٍ مِن رَبِّهِ…».

در پايان به اين نكته اشاره كنيم كه شرح صدر مومن براي پذيرش راحت تر و سزيع تر، اسلام است ، اما شرح صدر پيامبر وسيله اي براي پذيرش بهتر مسئوليت هاست تا در پرتو آن ، رسالت خطير خود را به طور كامل به انجام برساند.

كليد واژه ها: شرح صدر ،صدر ، قلب

منبع : معنا شناسي قلب در قرآن ، ظريفه كهراريان، ص 84

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.