عمليات بيت المقدس

عمليات بيت المقدس – مرحله اول

در ساعت 30 دقيقه ي بامداد 10/02/61 رمز عمليات با نام مبارك « يا علي بن ابي طالب عليه السلام » توسط سردار محسن رضايي ، فرمانده وقت سپاه پاسداران و سپهبد شهيد صياد شيرازي ، فرمانده وقت نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران از قرارگاه كربلا به نيروهاي تحت امر صادر مي شود.

بدين ترتيب عمليات بيت المقدس در منطقه ي عملياتي جنوب و غرب كارون ، جنوب غربي اهواز و شمال خرم شهر ، با هدف آزاد سازي خرمشهر ، هويزه ، جفير ، ايستگاه حسينيه ، جاده اهواز_ خرمشهر و در نهايت انهدام و اخراج دشمن از خاك ايران اسلامي و رسيدن به مرزهاي بين المللي آغاز مي شود.

در اين عمليات ، تعدا زيادي از بعثيان كشته ، زخمي و اسير شده و تعداد زيادي از ادوات زرهي آنان نيز منهدم و به غنيمت در آمده بود . و رزمندگان اسلام با نصب پل از شرق به غرب كارون انتقال يافته و در اطراف جاده ي خرمشهردر حال تثبيت موضع آماده مي شوند كه به طور كامل جاده را آزاد و به اهداف بعدي نايل آيند.  

 

بدين ترتيب عمليات بيت المقدس در منطقه ي عملياتي جنوب و غرب كارون ، جنوب غربي اهواز و شمال خرم شهر ، با هدف آزاد سازي خرمشهر ، هويزه ، جفير ، ايستگاه حسينيه ، جاده اهواز_ خرمشهر و در نهايت انهدام و اخراج دشمن از خاك ايران اسلامي و رسيدن به مرزهاي بين المللي آغاز مي شود.

عمليات بيت المقدس _ مرحله دوم

دومين مرحله از عمليات بيت المقدس در تاريخ 16/02/61با رمز مبارك «يا علي بن ابي طالب عليه السلام»در حالي كه منورهاي دشمن آسمان منطقه را چون روز روشن كرده بود ، آغاز مي شود.

در اين عمليات ، گروه ديگري از نيروهاي عراقي كشته و زخمي و تعدادي هم به اسارت در مي آيند . همچنين غنايم زيادي به دست رزمندگان مي افتد. در اين مرحله از عمليات پادگان حميد ، جاده اهواز _ خرمشهر ، ايستگاه حسينيه و جفير و هويزه آزاد شده و دشمن با تحمل تلفات و حسارات سنگين مجبور به عقب نشيني مي شود.

عمليات بيت المقدس _ مرحله سوم

صدام ، از ترس ادامه عمليات و براي جلو گيري از آن ، تمام نيروهايش را عقب مي كشد و با تمركز دادن آنان در محور شلمچه _ خرمشهر و با احداث مواضع جديد و ميدان هاي آتش گسترده و آرايش گردان هاي  جديد تانك ، خود را آماده نبردي بزرگ مي نمايد.

در تاريخ 19 و 20/02/61 ايران در اين محور دست به حمله مي زند ، ولي در هر دو مورد به علت مقاومت شديد دشمن به خصوص در محور شلمچه ، كار عمليات ناموفق مي ماند . به رغم عدم موفقيت ، بيش از 100 افسر و درجه دار و215 سرباز عراقي به اسارت در مي آيند.

در ادامه ي مرحله سوم ، كار پيشروي به طرف خرمشهر مسدود و نيروهاي زرهي دشمن با اجراي پاتك هاي موفقيت آميز كه با آتش شديد توپخانه و حمله گسترده ي هوايي همراه بود ، رزمندگان اسلام را از ادامه ي پيشروي باز مي دارند.

نيروهاي اسلام كه توانسته بودند با پيشروي برق آسا از جنوب بستان تا شمال خرمشهر را آزاد كرده و به كنترل در آورند ، ناگهان در محور جديد با مقابله شديد مواجه مي شوند و با شرايط پيش آمده به نظر مي رسيد كه كار فتح خرمشهر به تعويق افتد.

درحالي كه همگان مي پندارند ايرانيان فتح خرمشهر را به بعد موكول كرده و براي اثبات ادعاهاي خود توقف عمليات را در محور شامچه _ خرمشهر گوشزد مي كنند ، فرماندهان و مسئولان جمهوري اسلامي با نهايت جديت به تدارك حمله مي پردازند . با درخواست فرماندهان نظامي ايران ، امت سلحشور و رزمندگان غيرتمند ، به سرعت خود را به مناطق جنگي مي رسانند و در صف داوطلبان آزادي خرمشهر قرار مي گيرند .

سرانجام مرحله سوم عمليات بيت المقدس با رمز « يا محمد بن عبدالله» در ساعت 12/30 دقيقه روز شنبه مورخه 1361/03/01با هدف آزاد سازي خرمشهر آغاز مي شود .

چهار لشكر خط شكن ايران هجمه ي خود را به مواضع دشمن شروع مي كنند . به دليل حضور گسترده مردم و به كار گيري تاكتيك هاي ابتكاري ، عمليات با موفقيت پيش مي رود . ضربات شكننده ي رزمندگان اسلام توان قواي دشمن را تحليل مي برد.

در آستانه ي ورود قواي ايران به خرمشهر ، بخش فارسي راديو بغداد مكرر اعلام مي كند : « دفاع از خرمشهر به معني دفاع از بصره است آبروي امت عرب در گرو دفاع از خرمشهر است.»

راديو بغداد تمام تلاش خود را به كار مي گيرد تا با تبليغات و برانگيختن احساسات سربازان وحشت زده خود، آنها را وادار به مقاومت كند . راديو بغداد كه با آزاد سازي هويزه ضربه محكمي دريافت كرده بود به انتشار اخبار كذب پرداخته وانمود مي كند كه رژيم بعث پيروزي هاي درخشاني را كسب كرده است . از قول فرماندهي لشكرهاي بدون سرباز و بي نام و نشان اعلام مي كند كه سربازان عراق با حملات كوبنده موفق شده اند تلفاتي سنگين به قواي ايران وارد و بقيه را وادار به فرار كنند . اين راديو در ادامه ي تبليغات خود با التماس از بعثيان مي خواهد كه مانع ورود ايرانيان به خرمشهر شوند . رسوايي اين راديو به جايي مي رسد كه به نيروهاي محاصره شده و وحشت زده خود طرز مبارزه وانهدام نيروهاي ايراني را ياد داده و از آنان مي خواهد با شناسايي دقيق از مواضع ايرانيان و بستن راههاي نفوذ و يورش بي امان ، درس تلخي به بسيجيان و ديگر نيروهاي رزمنده ايراني بياموزند و جهنمي فراموش نشدني برايشان پديد آورد.

رزمندگان اسلام از جمله تيپ امام حسين عليه السلام سپاه ، پل هاي تداركاتي روي اروندرود  را تصرف و يا منهدم مي كنند و با اين عمليات درخشان ، حلقه ي محاصره تكميل مي شود.

با پيكار و ايثارگريهاي نيروي زميني و هوايي ايران لحظه به لحظه حلقه ي محاصره تنگتر و خرمشهر در يك قدمي آزادي قرار مي گيرد. به هنگام ظهر ، اولين درگيري براي ورود به شهر انجام مي شود. در اين ميان تعدادي از بعثيان سزسختانه مقاومت مي كنند و از ديگران هم مي خواهند كه به دفاع از شهر بپردازند؛ اما اين مقاومت ها در برابر حملات و فشار سنگين نيروهاي اسلام ناچيز جلوه مي كند و نبض خرمشهر بي صبرانه در انتظار قدوم رزمندگان با آهنگي موزون مي تپد.

سر انجام خرمشهر قهرمان كه طي 34 روز نبرد سراسر حماسي توانسته بود با دست خالي و تنها با كوكتل مولوتف ، ژ3…و جانفشاني مدافعان چشم براه از آن جمله شهيد فهميده و شهيد بهنام محمدي (نوجوانان سيزده ساله كرجي و خرمشهري ) دو لشكر عراق را پشت دروازه هاي شهر به زانو در آورند ، پس از 25 روز نبرد سنگين در سوم خرداد زمانيكه عقربه ساعت روي 50/13(سيزده و پنجاه دقيقه)قرار مي گيرد پس از 578 روز ، در حاليكه از بي سيم كليه يگانهاي عمل كننده خبرِ مبارك خرمشهر آزاد شد ، فلب امام شاد شد به گوش مي رسد به مامِ وطن باز مي گردد.در ساعت 5/4 بعداز ظهر راديوي جمهوري اسلامي ايران اين خبر را اعلام ميكند شنوندگان عزيز توجه فرماييد: خرمشهر شهر خون آزاد شد الله اكبر الله اكبر

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.